Cztery poręczne narzędzia do diagnostyki diod świecących w samochodzie.

To przytrafia się nam wszystkim. Jeździsz samochodem i wszystko kręci się w dobrym porządku. I wtedy się to zdarza.

Na desce rozdzielczej nagle zaświeci się światełko.

Mówi „Sprawdzić silnik”.

Niektóre światła ostrzegawcze, takie jak „ciśnienie w oponach” lub „ciśnienie oleju silnikowego”, dają całkiem dobrą wskazówkę, na co należy zwrócić uwagę. Lampka kontrolna silnika jest jednak tajemniczym i niepokojącym ostrzeżeniem, że z samochodem może wystąpić dowolna usterka.
Istnieją powszechne powody, dla których zapala się kontrolka silnika, ale nie ma pewności, czy nadejdzie poważna awaria silnika, czy też jest to coś zupełnie prozaicznego, jak dokręcenie korka paliwa w samochodzie.
Zanim zawrócisz samochodem i ruszysz prosto do mechanika samochodowego, możesz spróbować użyć narzędzia do diagnostyki kontrolnej silnika i samemu określić problem.

Uruchamia się za pomocą diagnostyki pokładowej.

Od 1996 r. wszystkie pojazdy sprzedawane w Europie muszą spełniać wspólny standard interfejsu komputerowego. Standard ten nosi nazwę OBD II (On-Board Diagnostics, wersja II). Oznacza to, że wszystkie samochody korzystają ze standardowego złącza i metody komunikacji do pobierania danych diagnostycznych zbieranych przez komputery w samochodzie.
Dzięki temu każdy może zaopatrzyć się w narzędzia potrzebne do podłączenia do portu, zwykle znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy i odczytać kod wskazujący, dlaczego zapaliła się kontrolka silnika.
Niektóre naprawy, takie jak np. wyciek płynu chłodzącego, mogą być wykonywane samodzielnie.

Narzędzia diagnostyczne

Rodzaj narzędzia, które jest odpowiednie dla Ciebie, zależy od Twojego poziomu zainteresowania i wiedzy specjalistycznej. Do wyboru jest zarówno niedrogi czytnik kodów, jak i zaawansowane narzędzie do skanowania, z wieloma opcjami w międzyczasie.
Czytnik kodów bez możliwości wykonywania czynności związanych z pracą bez użycia komputera
Dla niektórych właścicieli samochodów sama możliwość uzyskania kodu diagnostycznego wystarcza, aby dać im poczucie wiedzy i kontroli nad tym, jak najlepiej wykonać naprawę.
Najprostszymi narzędziami są czytniki kodów OBD-II podłączane do portu pod deską rozdzielczą. Urządzenia można łatwo znaleźć za mniej niż 100 złotych. Pamiętaj, że nie dostaniesz nic więcej niż kod, ani żadnej informacji o tym, co on oznacza.
Narzędzia te mogą również wyczyścić kody na komputerze i lampkę kontrolną silnika. Nie należy jednak gasić kontrolki, dopóki nie rozwiążesz problemu z silnikiem.

Czytnik kodów z telefonem z systemem Android

Jeśli jesteś zainteresowany dostępem do dodatkowych informacji o konkretnych kodach, możesz spróbować użyć adaptera OBD-II, który może przesyłać informacje przez Bluetooth do telefonu z systemem Android.
Szukaj adaptera OBD-II z Bluetooth w sklepach z częściami samochodowymi lub online. Po podłączeniu adaptera do portu w samochodzie, włóż klucz do samochodu i ustaw go w pozycji „on”. W tym momencie urządzenie powinno pojawić się na liście urządzeń Bluetooth w telefonie.
Do telefonu potrzebna jest również aplikacja, która zinterpretuje informacje uzyskane przez adapter. Dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne aplikacje, a ilość informacji na temat kodu diagnostycznego będzie się różnić.
Niektóre z nich mogą być dość szczegółowe i pomocne dla bardziej doświadczonego warsztatu naprawczego.

Czytnik kodów z iPhonem

Znowu, z prostym, niedrogim adapterem z funkcjami Bluetooth, można sparować go z iPhonem. Korzystając z dowolnej aplikacji, zarówno bezpłatnej, jak i płatnej, można dowiedzieć się, na co wskazuje kod diagnostyczny.
Niektóre aplikacje dostarczają nawet na bieżąco dane o stanie pojazdu. Przykładem może być temperatura płynu chłodzącego i powietrza wlotowego, obroty pojazdu i napięcie akumulatora.

Narzędzie do skanowania


Jeśli jesteś zainteresowany bardziej zaawansowanym urządzeniem niż czytnik kodów, być może będziesz chciał skorzystać z narzędzia do skanowania. Są one zazwyczaj droższe od czytników kodów, ale mogą zrobić nieco więcej.
Za pomocą narzędzia skanującego można odczytać kody diagnostyczne, ale nie kończy się to na tym etapie. Na ogół posiadają one bardziej zaawansowane możliwości odczytu danych, procedury diagnostyczne, a niektóre z nich mogą nawet posiadać wbudowany sprzęt do testowania.
Może to być lepsza opcja dla tych, którzy mają dość dużą wiedzę na temat napraw samochodów. Jeżeli problem jest na tyle poważny, że można go rozwiązać samodzielnie, te narzędzia diagnostyczne mogą być źródłem ogromnych oszczędności.
Niezależnie od tego, jakiego narzędzia diagnostycznego użyjesz do sprawdzania kontrolki silnika, możesz szukać wskazówek, jak postępować.

Uzyskaj więcej wskazówek dotyczących przeprowadzania samodzielnej naprawy i konserwacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak serwisować i naprawiać swój samochód w domu?
Zapraszamy do zapoznania się z naszą biblioteką materiałów zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych serwisantów samochodów osobowych.